شهرک نشینان شمال فلسطین اشغالی تهدید به شورش کردند نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌بس حماس: به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار حمله فوری به رفح شد آکسیوس: آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد! صدور بیش از ۱۳۰۰ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی یورش پلیس اسرائیل به دفاتر الجزیره پس از تعطیلی این شبکه + فیلم حملات جدید حزب الله به شتولا و آویویم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ یمنی در حملات ارتش عربستان زخمی شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره ارتش رژیم صهیونیستی نقاط مختلف غزه را هدف قرار داد حمله حزب الله به سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها موشک ۱۰ تروریست در درگیری با نیرو‌های امنیتی پاکستان کشته شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو: درخواست حماس برای توقف کامل جنگ غزه را نخواهیم پذیرفت زخمی شدن ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا حین برگزاری یک رزمایش اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد آیت‌الله علم‌الهدی: «پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد | ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران
سرخط خبرها

آیینی: بهترین شرایط حمایتی از نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی در دولت سیزدهم فراهم شد

  • کد خبر: ۱۹۴۶۸۳
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
آیینی: بهترین شرایط حمایتی از نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی در دولت سیزدهم فراهم شد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی ایران گفت: بهترین شرایط حمایتی از نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی در دولت سیزدهم فراهم شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد آیینی در دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با اشاره به نام‌گذاری بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی، ورزشی و هنری با عنوان شهدای طوفان‌الاقصی در نایسر کردستان، عنوان کرد: مجموعه ملی بازآفرینی ایران، برای نشان دادن ارادت و‌ همبستگی خود با موضوع غزه و فلسطین در سفر دوم رئیس جمهور به استان کردستان در محله حاشیه‌نشین نایسر، بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی، ورزشی و هنری آنجا را با نام طوفان‌الاقصی نام‌گذاری کرد.

وی افزود: اعضای محترم شورای اسلامی به عنوان سفیرانی هستند که از طرفی نگاه‌ها و حمایت‌های دولت و شهرداری‌ها را به مردم منتقل می‌کنند و از طرف دیگر حقوق مردم را مطالبه می‌کنند. بسیاری از حمایت‌ها و حقوقی که برای مردم درنظرگرفته شده شاید کمتر به مردم رسیده و آگاه نیستند. این موضوع نیازمند جهاد تبیین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم با شناخت دقیق از میدان بازآفرینی که در طول سالیان به دست آورده شده بود راهبرد‌های متفاوتی نسبت به دولت‌های گذشته ایجاد کرد. اولین راهبرد و نگاه کلیدی دولت سیزدهم حفظ جان انسان‌هاست که از اینجاست ما به مسکن‌ می‌رسیم. شاید ما تا پیش از این خیلی به کالبد توجه کرده‌ایم؛ اما آنچه اصل، اساس و اولویت اصلی بوده و در معرض خطر می‌باشد جان انسان‌هاست؛ خانه‌های ناپایداری که با کوچک‌ترین زلزله آوار می‌شود.

آیینی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ قریب به ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در سکونتگاه‌ها و در محدوده‌های بازآفرینی که بالغ بر ۱۶۷هزار هکتار است، وجود دارد. قریب به ۱۰ میلیون‌نفر در این مکان‌ها زندگی‌می‌کنند. اگر به این موضوع توجه نکنیم «بم» دوم تکرار خواهد شد؛ لذا راهبرد اصلی ما شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن برای حفظ جان انسان‌ها شد.

وی با اشاره به خدمت خود در دوره‌های گذشته به عناوین مختلف، تصریح کرد: به جز دوره سال‌های ۸۸ تا ۹۲ ما کمترین توجه را به نوسازی مسکن داشته‌ایم؛ بنابراین راهبرد اصلی ما شتاب دادن به نوسازی مسکن است. راهبرد دوم ما با توجه به موازین سند ملی، بازآفرینی شهری و سند ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های شهری است. همچنین محور دوم ما این است که خدمات و سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، انتظامی، ورزشی و معابر شهری به متوسط سرانه محلات برخوردار شهر برسد. این زمینه‌ساز ارتقای مرغوبیت برای نوسازی مسکن خواهد شد؛ درواقع با این‌وجود نوسازی مسکن توجیه لازم برای بخش خصوصی، غیردولتی و تعاونی‌ها فراهم خواهد شد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بخش نوسازی مسکن آنچه تاکنون در این دوسال اتفاق افتاده است، بیش از ۱۶۱ هزار واحد پروانه نوسازی مسکن در محدوده‌های بافت‌های فرسوده داده شده است. در این دوسال تاکنون بیش از ۵۱هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است. بازآفرینی می‌تواند یک ظرفیت بالا برای تولید مسکن فراهم کند و به کمک‌ نهضت ملی مسکن بیاید. قریب به ۵۵درصد تحقق برنامه بازآفرینی در نهضت ملی داریم؛ استان خراسان رضوی رتبه دوم را پس از تهران دارد و در این دوسال بیش از ۲۳هزار واحد را به بهره‌برداری رسانده است.

آیینی با بیان اینکه استان تهران با ۴۲هزار و ۳۰۰واحد رتبه اول را در تولید مسکن در بافت فرسوده دارد، اضافه کرد: این عدد قابل توجه است. اگر همه استان‌ها و شهر‌ها حرکت داشته باشند می‌توانند سهم زیادی در تولید مسکن داشته باشند.

وی با اشاره به نقش بسته‌های تشویقی برای نوسازی مسکن، گفت: به طور میانگین ۸۵درصد تخفیف پروانه داده می‌شود. همچنین تسهیلات ارزان برای بافت فرسوده فراهم شده است و پنج نوع تسهیلات برای بافت فرسوده پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی ایران، با بیان حمایت ویژه دولت در نوسازی تسهیلات مسکن روستایی، تشریح کرد: بر این اساس سقف تسهیلات مسکن روستایی با نرخ ۵درصد را از ۲۰۰ به ۳۵۰ رساند. همین مدل و با همین مفهوم به سمت مسکن شهری ببریم و باید تسهیلات مسکن شهری ارزان‌تر شود.

آیینی با تاکید بر اهمیت بسته اصلی تشویقی شهرسازان، یادآورشد: اعضای شورای شهر و شهرداری نقش کلیدی در این زمینه دارند. تغییرات رتبه‌های شهر‌های مختلف به این دلیل است که شهرداری‌های شهر‌های برتر سریعاً توجه کرده‌اند و بسته تشویقی خاص خود را علاوه بر بسته‌های ابلاغ شده دریافت کرده‌اند.

براساس بسته‌های تشویقی، شهرداری‌ها متناسب با شرایط شهر خود بسته تشویقی خاص خود را دریافت می‌کنند. برآورد من این است در ماه آینده به ویژه در استان خراسان رشد ویژه‌ای در صدور پروانه‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: هر شهری بسته تشویقی اجرا کرد، ما نه تنها شاهد رشد هستیم بلکه شاهد جهش نیز هستیم. چون در این بسته‌ها شرایط بومی شهر‌ها لحاظ می‌شود آسیب‌های کمتری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی ایران، با بیان اینکه راهبرد بعدی ما توسعه برنامه جامع اقدام مشترک است، تصریح کرد: مجموعه نیاز‌ها در حوزه مسکن بدون حضور دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شدنی نیست.

آیینی با یادآوری اهمیت برنامه تحول حاشیه شهر مشهد، خاطر نشان کرد: این برنامه، برنامه جامعی است که تدوین شده و در حال اجراست و می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهر‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد دیگر ما اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، عنوان کرد: ما در دوسال گذشته نزدیک به هزار پروژه را به بهره‌برداری رساندیم و تعداد سیصد پروژه در دست احداث داریم و تا پایان سال مالی به اتمام خواهد رسید.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تأکید به نقش مهم مردم در پیشبرد برنامه‌ها تشریح کرد: آنچه می‌تواند به عنوان موتور محرک این کار باشد و کار را شتاب دهد، راهبرد مردمی‌سازی است. این مردمی‌سازی جز با حضور مردم شکل نمی‌گیرد. در شهر مشهد عملکرد بسیار خوبی از مجموعه ساختار‌های مردمی وجود دارد.

آیینی اضافه کرد: بهترین شرایط حمایتی از نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی در دولت سیزدهم فراهم شد. در کنار راهبرد‌ها ظرفیت‌های خوبی هم در قانون فراهم شده که مهم‌ترین آن استفاده از ظرفیت بند «ب» قانون برنامه و بودجه امسال است. به استناد این بند متناسب با جمعیت ساکن در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی نسبت به جمعیت شهر از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده، برای محرومیت‌زدایی از این محلات باید استفاده شود.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بند «م» تبصره یازده اظهار کرد: کسانی که در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای زمینشان متعلق به دولت است، برای گرفتن سند اقدام کنند. ما معتقد هستیم افرادی که سند نداشته باشند نمی‌توانند بسیاری از اقدامات از جمله دریافت پروانه، مجوز و وام بانکی برای نوسازی را بگیرند؛ لذا باید این جریان را توسعه داد.

مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی ایران، با اشاره به ظرفیت بند «ث» تبصره11 بیان کرد: در محلاتی که تراکم و نفوذناپذیری بالایی داریم این فضا فراهم شده که صاحبان املاک‌فرسوده واحد‌های فرسوده خود را با مسکن‌های نوساز موجود تعویض کنند و ۴۰درصد تخفیف بگیرند. در این زمینه نیز استان خراسان رضوی پیشتاز است.

آیینی در پایان خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بر نوسازی مسکن تأکید داریم، اما در عین حال نمی‌خواهیم از جنبه‌های کیفی نوسازی مسکن غافل شویم. ما آثار منفی تک‌سازی‌ها و‌ درجاسازی‌ها را داریم. در همین خصوص نیز تأکید بر محله‌سازی است. نگاه این‌گونه نیست که صرفاً مسکن بسازیم. نگاه این است که در کنار مسکن خدمات مورد نیاز آن نیز دیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->